tiistai 29. huhtikuuta 2008

Kuntoilua ja kultainen M



Olen aivan saatanallisen huonossa kunnossa. Oikeasti. Käsittämättömän huonossa.
Kävin lääkärissä ja ne otti jostain syystä minulta EKG:n, siinä ei näkynyt mitään muuta erikoista kuin se, että pulssini on 49 lyöntiä minuutissa.

Lääkäri sanoi, että taidan olla aika huippukunnossa. Kyllä. Olen erinomaisessa kunnossa. Olen viimeeksi ottanut juoksuaskeleita ehkä kaksi vuotta sitten. Hengästyn portaissa kun tulen kotiin, (asun ensimmäisessä kerroksessa) ajan autolla kaikki autoa pidemmät matkat. Pulssini on todennäköisesti alhainen sen takia, että se ei vaan yksinkertaisesti jaksa pumpata sen useammin.

Mikä minut on tähän tilaan saanut? Olin nuorempana aktiivinen urheilija. Harrastin kaikki mahdollisia palloilulajeja. Tosin, laiska kun aina olen ollut, olin yleensä maalivahti. Olin armeijassa yhteensä viisi vuotta. Vaikka olinkin ilmatorjunnassa jossa liikuntaa ei luonnostaan niin paljon ole, olivat varuskunnan hyvät liikuntamahdollisuudet hyvä kannuste ja pysyin edes suht siedettävässä kunnossa.

Nyt olen ollut poissa armeijan hommista vajaat kaksi vuotta. En paina montaa kiloa enempää, mutta esim housukokoni on kasvanut kahdella tuumalla. On tapahtunut perinteinen lihaksista läskiksi ilmiö. Työ matkapuhelinliikkeessä ei ollut kovin kuluttavaa. Kaiken sen vähäisenkin kulutuksen kompensoin pikaruualla. Nykyään olen reissuhommissa, ajan yli 6000km kuukaudessa ja syön vain huoltoasemilla, pikaruokapaikoissa tai pihviravintoloissa.

Pikaruoka. Suhtautumiseni siihen on ollut aina melko sairas. Kun katsoin Super Size me elokuvan jossa kerrottiin pikaruuan vaikutuksista ihmisen terveyteen, reaktioni oli sairas nälkä ja heti piti mennä hakemaan Mäkkäristä isoin mahdollinen ateria ja tempaista vielä parit hampurilaiset ja pirtelöt kyytipojaksi.
Kun ensimmäinen McDonalds avattiin Lappeenrantaan vuonna 1995, söin myös ensimmäisen Big Mac ateriani. Tämän sysäyksen jälkeen olen syönyt vähintään kolmesti viikossa mäkkärissä. Ja tämä on oikeasti todella varovainen arvio. Eli huikeat n. 1900 ateriaa! Jos aterian keskihinta on ollut esim. se noin 6€, olen laittanut tienesteistäni huikeat 11500€ kultaiselle M:lle. Suomen ensimmäinen McDonalds avattiin Tampereelle vuonna 1984, tämän jälkeen Ronaldeilla on ollut vain kaksi voitollista vuotta. Minua ei ainakaan voi syyttää..

Mitä pikaruoka on vaikuttanut minuun? Minulla täytyy olla huikeat geenit, kun en ole tämän läskimpi. Lääkäri kuitenkin sanoi maksa-arvojeni olevan koholla ja neuvoi minun vähentävän juomista. Ennen testejä olin ryypännyt tämän vuoden aikana ehkä kaksi kertaa.. Joten lienee paistorasvalla ainakin jotain tekemistä asian kanssa.

Kun muutin Tampereelle, sain puolustusvoimista mukavan erorahan. Päätin sijoittaa siitä merkittävän osan kuntoiluun. Ostin Atletico-kuntosalille vuoden kortin hintaan 700€. Ostin saakelin makeat kuntoilukuteet, proteiinit ja kreatiinit kuntoon, sain henk. koht. kuntosuunnitelman. Tavoitteena kreikkalaista patsasta muistuttava taideteos.

Menin intoa piukeena salille. Ensimmäisen viikon aikana kävin siellä kolme kertaa. Tuijottelin hauistani peilistä kaiket päivät, vaikka tiesin että lihaskudosta syntyy lisää vasta useamman kuukauden harjoittelun jälkeen. Sitten koitti mullistva päivä. Menin suht täydelle salille ja ajattelin aloittaa jalkaprässistä. Vieressä oli suhteellisen massiivisen kokoinen karju joka nosteli prässiä hikihatussa 150kg:n painolla. Ajattelin että näytetääs nyt kun olen jo vähintään Herkuleksen voimissa. Tyrkkäsin 175kg tankoon ja rupesin pumppaamaan tyynellä ilmeellä.

Tein 12 toistoa ja viimeisen noston yhteydessä päässä kuului naks. Sain nostettua painot tukeen, mutta sitten päässä pimeni. Istuin prässissä ja kuulin vain ääniä jotka tulivat ikäänkuin tynnyristä. Ennenkuin tajusinkaan latasin kunnon mäkkärioksennukset keskelle kuntosalin lattiaa. Suoraselkäisenä miehenä, heti kun taas jotain näin, poistuin viivana pukuhuoneeseen ja ilman suihkua kotiin. Koko vuoden aikana en enää salille mennyt. Halvaksi tuli. Haluan vielä tässä välittää anteeksipyynnön salin siivoajalle.

En halua lihoa muodottomaksi, en halua että olen kolmikymppisenä viiskymppisen kunnossa. Siksi teen tässä julkisen lupauksen.

Minulla on kertausharjoitukset 10.6. Sitä ennen en syö yhtään roskaruokaa ja käyn kuntoilemassa vähintään kolme kertaa viikossa. En halua oksentaa keskelle vekaranjärven juoksurataa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hahaa. Hauskaa tavaraa! Löysin linkin tänne blogiin kun joku pölö oli markkinoinut Mököttäjää Suomi24-sivuston foorumilla.